De ongekende populariteit van GiroPay onder Duitsers

Voor Nederland is Duitsland altijd al een belangrijke handelspartner geweest. Duitsland is en blijft immers ons buurland. Tegenwoordig is, door de open grenzen, de opkomst van het internet en verbeteringen in bijvoorbeeld de infrastructuur, die handel alleen nog maar verder toegenomen. Dit betekent dat je als Nederlandse ondernemer eventueel ook rekening moet houden met de wensen van Duitse klanten, zeker als je je ook daadwerkelijk richt op de internationale markt. Eén van die wensen is, zeker als het een internetshop betreft, vaak het betalen via een bekend systeem. Voor Duitsers is dit doorgaans GiroPay. Deze betaalwijze valt te vergelijken met een betaalwijze die in Nederland enorm veel gebruikt wordt: iDEAL. De overeenkomst zit hem enerzijds in het gigantische marktaandeel, ook GiroPay heeft met tachtig procent van de Duitse bevolking een onmetelijke clientèle, en anderzijds in de manier waarop de instantie tot stand is gekomen. Zowel bij GiroPay als bij iDEAL hebben landelijke banken namelijk de handen ineen geslagen om een systeem te creëren, waarbij consumenten kunnen verrichten op een uiterst gemakkelijke en betrouwbare manier, namelijk doormiddel van het welbekende internetbankieren.

De Duitse markt veroveren? Dan is GiroPay onmisbaar

De talloze overeenkomsten tussen GiroPay en iDEAL wijzen ons op een belangrijk punt voor Nederlandse aanbieders die Duitsland veroveren willen, maar ook simpelweg voor hen die (onbewust) een steeds grotere clientèle onder onze oosterburen verkrijgen. De populariteit van dit systeem zorgt er namelijk voor dat het een noodzaak is om het als optie aan te bieden, indien je gebruik wilt maken van dit enorme potentieel. Doe je dit niet, dan is de kans groot dat je flink wat omzet misloopt. Stel je bijvoorbeeld eens een Nederlandse webshop voor die werkt zonder iDEAL. Dit is nauwelijks voor te stellen, omdat dit bedrijf op die manier moeilijk zou kunnen overleven. Nederlandse klanten willen doorgaans immers het liefst betalen via iDEAL en als dat niet kan, zien ze in veel gevallen zelfs van de koop af. Bij Duitsers is dit precies hetzelfde, alleen gaat het dan om GiroPay in plaats van om iDEAL. Dit betekent dus dat je niet zonder GiroPay kan, als je een groot klantenbestand in Duitsland op wilt bouwen.

De kracht van GiroPay

GiroPay is natuurlijk niet voor niets zo populair onder de Duitse consumenten. Vooral de betrouwbaarheid ervan zorgt ervoor dat het systeem geliefd is. Deze betrouwbaarheid geldt overigens voor beide kanten, dus ook voor de aanbieders. Zij zijn er namelijk van verzekerd dat ze de gedane betalingen ook daadwerkelijk binnenkrijgen en hebben de garantie dat de consumenten hun koop niet zomaar weer in kunnen trekken. Dit maakt het allemaal erg veilig en betrouwbaar. Naast de veiligheid is GiroPay ook nog op andere gebieden een goede keuze voor verkopers. Aanbieders krijgen namelijk een helder overzicht van de betalingen die door de consumenten zijn gedaan en kunnen daardoor ook zien van wie er nog geld binnen moet komen, wie de zogenoemde debiteuren zijn dus en voor hoeveel zij in de schulden staan. Bovendien hoeven hier geen grote toeren voor verricht te worden. Giropay staat bekend om het gebruikersgemak en dat uit zich bijvoorbeeld ook in de snelle en simpele integratie.