Ook in de logistieke wereld is een goed marketingplan onmisbaar. Logistieke oplossingen in alle soorten en maten worden door talloze aanbieders op de markt aangeboden, wat betekent dat je moet opvallen om jouw bestaande onderneming of start-up naar een hoger niveau te tillen. In dit artikel bespreken we enkele vitale tips die je hierbij zullen helpen. Bepaal jouw dienstenaanbodVele logistieke specialisten en conceptstrategen zullen het er ongetwijfeld mee eens zijn: het definiëren en uitwerken van jouw dienstenaanbod is de basis voor jouw logistieke marketingplanning. Het is van cruciaal belang om een duidelijk aanbod te hebben en te voorkomen dat je veel belooft, maar vervolgens te weinig weet te leveren aan jouw klanten. Om jouw dienstenaanbod met succes te definiëren, moet je een marketingstrategie ontwikkelen die de merkpositionering en het berichtenplatform op een samenhangende manier samenbrengt en het merkboodschap op de juiste toon kan overbrengen. Articuleer het waardevoorstelHet is belangrijk dat de logistieke marketingplanning goed weet aan te duiden op welke manier jouw bedrijf zich onderscheidt van concurrenten in jouw specifieke niche. Zijn het de lagere prijzen, operationele efficiëntie, klantenservice of garanties? Om in het brede logistieke werkveld op te vallen, is het belangrijk dat je specifieke voordelen weet aan te bieden.
Dit kun je doen door opvallende processen of leverbare producten te benadrukken in jouw waardepropositie. Dit kan het verschil maken tussen een klant en iemand die als mogelijke klant afhaakt. Een goede manier om te beginnen is door jezelf de volgende vraag te stellen: wat zeggen onze meest tevreden klanten over ons? Het aanprijzen van deze klantvoordelen in je marketingstrategie zullen je beter in contact brengen met de doelmarkt. Mocht je als start-up nog niet beschikken over klanten, probeer jezelf dan in te leven in jouw doelgroep en bedenk welke voordelen voldoen aan de wensen van je potentiële afnemers. Daarnaast kan je interviews afnemen met de doelmarkt om meer gefundeerde informatie in te winnen. Als jij goed voorbeeld wilt hebben van een logistiek bedrijf die zijn dienstenaanbod op een uitstekende manier weet te articuleren, kijk dan bij Broekman Rotterdam voor meer inspiratie. Ontwikkel een tactisch marketingplanWanneer je onder meer jouw budget hebt vastgesteld en hebt bepaald welke marketingkanalen je gaat inzetten om jouw waardepropositie bij de doelmarkten te promoten, dat is het tijd om een tactisch marketingplan op te stellen. Hierbij is het belangrijk dat je jouw doelstelling op het gebied van marketing weet vorm te geven. Ben je bezig met het verhogen van je naamsbekendheid of wil je de bestaande klantrelatie verbeteren? Deze vragen en meer zullen je helpen om een duidelijke tactiek voor de toekomst uit te schrijven en over te gaan op een geïntegreerde marketingaanpak voor het boeken van vooruitgang.
|
https://onwijsmooiedingen.nl/ |